Jika Benar Tuhan Itu Penyayang, Mengapa dia Menyeksa Hambanya?

 

JAWAPAN :

Tadabbur Surah Sajadah ayat 18 – 22. Bacalah Surah ini. Anda akan tahu tips brilliant untuk mencambahkan ‘cinta’ dengan Tuhan.

Kadang-kadang, apabila berifkir tentang Tuhan, kita seolahnya hilang rasional. Kita fikir, apabila Tuhan meyatakan diriNya Maha Penyayang, Maha Cinta, Maha Belas-Kasihan, Maha Pengasih, maka Dia tidak layak dan tidak boleh menyeksa hambaNya.

Kita terlalu idealistik. Apabila sayang, tak boleh tegur, tak boleh marah. Maaf, itu ‘gila’ namanya sebab memang kelaziman manusia, apabila terlalu dimanjakan dengan sejuta nikmat, dia gemar naik tocang.

Itupun Tuhan dah banyak bagi peluang. Dia masih kekalkan nikmat besar walaupun kita kerap ‘take for granted’. Lihatlah ketika bangun tidur, kita solat subuh gajah 10 pagi, Dia masih tak tarik nikmat tangan & kaki.

Elok je kita gosok gigi & jalan pergi kerja.

Itupun jika solat-lah. Ramai juga yg bukan setakat tidak solat tapi ‘berlagak’ dengan Tuhan dengan sikapnya yang gemar ‘show-off’ maksiat. Pernah anda jumpa orang sebegini Tuhan hukum dengan dipanah petir?

Tiada kan?

Tanda Tuhan sayang, Dia anugerahkan berbagai kaedah untuk sedarkan golongan lupa diri – fasiq & mujrim. Dia berikan Quran sebagai guidance agar tidak tersesat. Dia utuskan Rasul sebagai ‘tuan guru’ jika sukar memahami Al-Quran. Dia cambahkan ribuan ulama, pendakwah, ustaz & ustazah untuk bantu. Dia bagi akal yang boleh digunakan untuk berfikir secara rasional. Dia buka seluasnya peluang untuk kita memilih.

Itu tanda Dia sayang.

Sayang dengan bantu sungguh-sungguh. Bagi peluang, bagi tools, bagi GPS, bagi tenaga pengajar. Anologinya seolah, Dia minta kita daki gunung menuju ke arahNya, tapi Dia tidak biarkan kita terkial-kial kesusahan.

Dia bekalkan kita segala kelengkapan.

Siap GPS, peta, penunjuk jalan, tools & equipment untuk mudahkan pendakian. Kita hanya perlu daki dan ikut sahajalah panduanNya. Nanti sampailah ke puncak gunung (redha & syurga).

Tapi dalam keadan begitu pun, masih ada orang ‘gila’ (zalim terhadap diri sendiri). Hendak juga terjun ke gaung. Hendak juga ikut jalan mati sedangkan peta ada di tangan. Berkeras juga memilih lorong lain sedangkan penunjuk jalan (Rasul) kata, jalan itu bahaya.

Nampak tak? Kita yang buat pilihan walaupun dah ada GPS, peta & guider. Kita yang pilih. Bukan salah Tuhan. Bukannya Tuhan tak bantu. Tapi ada yqang masih keras hati & berdegil.

Jadi, adil-lah jika golongan sebegini diasingkan ke neraka. Bukan Tuhan sengaja nak letakkan mereka di situ. Mereka yang pilih untuk ke sana melalui tingkahlaku & tindakan ‘hilang akal’ sewaktu di dunia.

– Hilang akal kerana, Tuhan dah bagi akal untuk fikir mana satu baik, mana satu buruk. Tapi dia masih nak ikut yang buruk.
– Hilang akal kerana Tuhan bersungguh membantu, tapi mereka yang tak mahu ikut.

Sumber: https://www.facebook.com/UstazAsraff/posts/1645904268760237:0
.

Nasihat Tuhan Kepada Mereka Yang Hadapi Masalah Rezeki

Surah Hud, ayat 6 :

‘dan tiada sesuatupun dari makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menjamin rezekinya dan mengetahui tempat kediaman & tempat ia disimpan. Semua itu tersurat dalam Kitab (Lauh Mahfuz) yang nyata.’

Zaman ekonomi tak menentu sekarang, kita banyak risaukan rezeki.

– ada ada anak yang dah ‘grad’, cari kerja tapi masih belum berjaya?
– Ada anak yang masih menganggur? Masih belum temui kerjaya dimahukan & asyik bertukar kerja?
– dah dapat kerja tapi asyik tukar-tukar?
– Dah lama kerja tapi kena VSS & rasa hilang punca?

Ayat di atas berkongsi hikmah, don’t worry about rezeki. Semuanya telah disediakan hatta binatang melata yang berjuta jumlahnya pun (semut dll) kenyang dengan rezeki.

Tiada makhluk yang rezekinya kurang. Tiada yang rezekinya dicuri. Cuma gandakan sahaja usaha. Tingkatkan skill & ilmu.

Dan jika ada yang mula berputus asa, katakan kepadanya, ‘mari belajar dari makhluk lain terutamanya serangga kecil. Ada yang lebih susah dari kita…’

– Contohnya nyamuk. Tiada akal, tiada SPM Diploma & degree. Rezekinya amat sukar dicari, darah manusia. Setiap kali nak ‘sarapan pagi’, nyamuk terpaksa menyabung nyawa. Banyak yang terkorban dek penangan tangan kita. Tetapi perhatikan, nyamuk semakin hari semakin bertambah kan?

Sebab nyamuk fokus syukur & berusaha.

Lihat pula cicak, haiwan merayap dalam rumah. Makanannya amat sukar dicari kerana semuanya terbang. Kasihan sungguh sebab, lama cicak mengendap, tiba-tiba ‘makanan’nya terbang.

Tapi tak pernah pun kita dengar cicak ‘merungut’. Gemuk-gemuk cicak kita lastik.

– Cacing lagi susah. Kemampuannya terbatas. Tiada kaki, tiada tangan. Persekitaran hidupnya amat sempit. Mencari rezeki hanya menggunakan kepala sahaja.

Tapi begitulah, cacing yang kita temui bukannya kurus, tapi gemuk-gedempol semuanya.

Bayangkan, kita yang semuanya tersedia ‘depan mata’ berbanding haiwan kecil ini, adakah kita masih menyangka rezeki susah? Ternyata haiwan itu lebih sukar cabarannya. Cuma bezanya adalah, mereka kekal positif & berusaha. Kita mungkin cepat give-up setelah 2-3 kali berusaha.

Jangan putus asa. Yakinlah kepada Ar-Razzaq. Kemudian, tambahkan usaha bersungguh-sungguh. Jika dapat kerja, jangan berkira. Lakukan hasil kerja terbaik sebagai tanda syukur.

Nanti, tahulah Tuhan gandakan rezeki kita. Dia boleh jaga rezeki billion serangga, takkan Dia biarkan kita terkapai-kapai, makhluk yg paling Tuhan cinta?

Mari tambahkan connection dengan Tuhan. Tambahkan yakin ,tambahkan usaha, tambahkan doa.

Sekian, Wassalamu ala manit taba’al huda
Dan selamatlah bagi mereka yg menuruti petunjuk & hidayah. – Toha 47

Sumber: https://www.facebook.com/UstazAsraff/posts/1647624715254859

Kemuliaan Manusia Yang Tidak Terungkap

 Related image

(google image: Selat Bosphorus, Istanbul)

Kemuliaan Manusia

Bermula sebagai hamba dan khalifah.

Pandangan Kebendaan

Manusia yang sentiasa mengejar kebendaan sahaja akan merasai hidupnya:-

*untuk memenuhi keperluan hidup

*kepuasan mendapat kebendaan (Al-Jathiyah:24)

Pandangan Beriman

Makhluk mulia disisi Tuhan, mananya tidak apabila

*para malaikat disuruh sujud kepada nabi adam

*memberi kita ilmu pengetahuan dan kemahuan

*menjadikan kita khalifah (penguasa) untuk mentadbir bumi dengan sebaik-baiknya.

                Kenapa kita berada di muka bumi ini?

                *berkhidmat kepada manusia. (kita perlukan satu sama lain)

                *manusia berkhidmat untuk tuhan

Pandangan Kemulian kerana Iman

Kita terpilih dan dilahirkan untuk membawa, menyebarkan kebaikan iaitu merupakan usaha dan perjuangan. Surah imran:110.

Perasaan harga diri ini melahirkan wujudnya pertolongan dari Alah, perllindungan dariNya, kerana iman juga zaman dahulu tidak takut kenapa pembesar Quraisy seperti Abu Jahal, Umaiyah yang telah memaksa dan menyeksa Bilal untuk meninggalkan agama Islam.

Pandangan Malaikat

Manusia itu merupakan kemulian dan mempunyai kedudukan terpenting dan terhormat. Malaikat mengharapkan mereka menjadi khalifah, tetapi Allah memberikannya kepada manusia.surah albaqarah:30

Pandangan Manusia Menguasai Alam Benda

Tatkala lautan sungai, pantai menjadi tempat populariti manusia menyinggah untuk menghirup udara segar, menyegarkan fikiran mati (serabut), merapatkan kasih sayang yang terlerai, mencipta memori manusia.

Tempat inilah menjadi kemulian manusia yang jarang untuk kita fikirkan. Tuhan menganugerahkan lautan, sungai sebagai medan pengangkutan, perhubungan dan memindahkan bahan-bahan keperluan hidup, manusia melakukan transaksi jual beli, malah kerna itu wujudnya pertukaran ilmu (orang malaysia belajar ke USA) dan kebudayaan (perkahwinan percampuran, twin culture programme). Itulah kekuasaan, kekuatan, dan kemampuan khalifah untuk memanfaatkan alam ini. Surah ibrahim:32-34

Pandangan Hari Akhirat

Untuk apa? Adakah selepas kita mati, dikuburkan ia berakhir begitu sahaja?

Dalam dunia kita dianiaya, dibunuh tanpa pembelaaan. Dimana hak kita untuk menuntut keadilah. Surah Al-Jathiyah: 21-22. Malah Allah sangat teliti sebelum menghukum kita. Surah Al-anbiya:47.

Mati itu satu perhentian, untuk perpindahan dalam perjalanan yang sangat jauh.

 

Iman: Buktikan Allah itu Ada

Image result for emaan heart

Usrah: Iman di Hatiku

Iman, satu perkataan yang teramat biasa kita dengar malah kita pelajari. Namun apa disebalik iman tersebut sehingga membuahkan hasil didalam hati, perbuatan tingkah laku kita?

Iman iaitu secara am untuk difahami ialah percaya pada hati tanpa ragu-ragu. Macam mana nak rasa tanpa ragu-ragu…Bila orang tunjuk wallet dikatakan pistol, kita gelak atau buat muka pelik?

Kenapa?

Sebab kita beriman (percaya) wallet itu adalah wallet. Ia dibuktikan dengan penggunaanya, kita lihat orang gunakannya (melalui pemerhatian dan pengalaman manusia lain).

Buktikan Allah itu ada

Pernah buat social experiment? Seorang kawan menutup mata rakannya dengan pembalut yang tidak dapat menebusi cahaya. Dibawanya kesuatu tempat yang tidak diketahui. Hanya arahan yang menanti. Begitulah Allah, Dia tidak nampak. Tapi Dialah yang memberi petunjuk (AlQuran) sebagai arahan untuk manusia supaya tidak berada didalam kesesatan.

Jadikanlah akal dan fikiran kita perhatikan apa yang sudah terbentang luas untuk kita. Perhatikan dalam surah albaqah: 164. Ambil masa dan berfikir. Sesungguhnya antara orang hebat merupakan orang yang berfikir.

Sudah menjadi lumrah manusia, untuk meluahkan perasaan, lihat sahaja bila kita ada masalah, pasti ada antara kalangan kita akan mencari the ‘right’ person’ yang kena dengan jiwa kita untuk bercerita walaupun hakikatnya kawan kita hanyalah mampu memujuk dan mendengar. Seperti itulah fitrah manusia, bila ada masalah kita akan belajar berdoa kepada penciptaNya. Surah yunus: 22

Fitrah berfikir, fitrah perlunya tuhan, seterusnya akal kita berbisik sepanjang hidup kita ini kita menyedari ciptaanya tiada yang sia-sia. Surah albaqarah:32.

Bila ciptaanya tiada yang sia-sia, matahari dengan tugasnya, bulan, bintang hujan. Itulah alam yang sentiasa tunduk kepada perintahNya. Surah Al-isra:44. Sekiranya alam ini tidak mengikut arahan tuhan yang sentiasa memberikan kebaikan, pernah tak kita fikir bagaimana pula dengan kita, sentiasa mempersoalkan larangan tuhan yang kita tak nampak ‘wisdom behind it’.

***

Kerna iman dapat menanamkan pandangan hidup dengan terasa ada hubung kait kita dengan alam semesta. Bila lahir perasaan tersebut, maka lenyaplah perasaan rendah diri malah jiwa kosong pun terubat.

Why Master in Records?

As I promised last week’s post to share my experience which made me up into Master in Records and Document management field.

The decision has been made by myself. Even though some said better to further the other field because l’ll learn more and I got chances to have multiple choices of career. That is absolutely right. In order to be professional one, I have to be master expertise in one field only.

My journey has started when I was at government sector. At workplace, I have been taught to use all knowledge, experience, soft skills to be applied.

From day to day, I could understand better with the help of my great supervisor. One day, I got a first interview at one’s private sector. I went there and sadly a question was daunting, “Records management….what did you learn? Filing? Let’s  say here is my documents and put them in a file. What’s next?

I was shocked thinking deeply the question. I was not be able to answer. As the supervisor asked me, he taught me to answer with confident and explained the responsibility of Records Manager in industry.

Records Manager responsibilities here as follows to ensure managing:-

  • Records and Information Planning;
  • Develop a policy
  • Collection, creation, receipt and capture;
  • Organization
  • Use and dissemination
  • Maintenance, Protection & Preservation
  • Disposition
  • Compliance/Audit Improvement

More details may refer to this link Records Manager Responsibilities

The reason of further studies is not get promoted but learning in more details which make me realize how Records Management is important and I hope one day I would be able to answer my next interview with confidently.

 

Postgraduate Studies Faculty of Information Management

Have you ever thought about going back to a University? There always seems to be a few reasons that hold you back (like, “I don’t have the money” or “ not the right time yet”), but if you are thinking and ask yourself, an improved education could benefit you tremendously.

Here are five incredibly beneficial for you to get motivated to invest in your education and start taking classes again.

Why Study Further?

  1. Study for Professional gain?
  2. Study for pleasure and personal growth?
  3. Rub shoulder with generation Y?
  4. Upgrade your knowledge?
  5. Upgrade your qualification?

An exciting news Universiti Teknologi Mara (UiTM) is open the application for MAC 2017 intake for postgraduate studies  FACULTY OF INFORMATION MANAGEMENT.

Apply online until 22 NOV 2016 for the program you prefer now!

IM950 Doctor of Philosophy in Information Management (by Research)

IM750 Master of Science in Information Management (by Research)

IM770 Master of Scienece in Information Management (by Coursework)

IM701 Master of Science in Knowledge Management (by Coursework)

IM772 Master in Library Science (by Coursework)

IM773 Master of Science in Records and Documents Management (by Coursework)

===============================================================

For further info on postgraduate intake, please visit:-

Coursework: https://online.uitm.edu.my/ipsis/
Research: https://online.uitm.edu.my/ipsis/research/

or contact 03-7962 2007.

HERE IS YOUR OPPORTUNITY TO NURTURE AND DEVELOP SKILLS AND THUS ELEVATE YOUR EMPLOYABILITY.

*All are welcome to leave any inquries at my comment box. I will get back to you.

masterprogramme3masterprogramme2

I have a surprise for my blogger follower here, next week I would share my excitement story about the decision on taking Master of Science in Records and Documents Management.

Have a nice day guys!

Isi UPU Universiti, Tapi Tak Dapat!

Perkara yang paling berdebar, bila check keputusan masuk UPU.

Check….check…tak dapat 😦

Mana tak frust!

Peluang masih cerah, cuba alternative lain… (otak masih berligar mencari idea, hati masih tgk cool down)

Cuba cara dengan permohonan rayuan…

Tggu punya tggu….sampailah semakan permohonan rayuan tidak berjaya…

Frustation kali kedua 😦

Penyelesaian?

  1. Menangis 
  2. Move on? Cari lah kerja lain lepas tu mohon ( hurm…tu pun kalau ada rezeki, dan tak putus aasa lagi)

Guys out there. Please stop doing these 2 things  ever when your life doesn’t turn colorful.

Apa yang korang boleh buat. Do Something! Bukan semua orang rezeki sama, dan kita manusia yang unik. Kita tak pakai laluan yang sama macam orang lain…Jalan lurus ( Isi UPU, which everyone does…lepas tu terus dapat)…

Kita pakai jalan lain!

….Ini pilihan anda….

  1. Jangan menangis.  Lepas tu buka Fb cari ” https://www.facebook.com/bpp.uitm2013/?pnref=story” aka Bahagian Pengambilan Pelajar UiTM.
  2. Tengok tarikh permohonan dan mohon….dah dah bangkit semula.
  3. Bila tarikh permohonan dan buka, pergi BSN  dan beli no pin.
  4. Isi maklumat dan isi online  online.uitm.edu.my

Untuk pengetahuan korang, No pin ini hanya dibeli untuk isi borang permohonan UiTM sahaja. Hanya 3 pilihan sahaja dibenarkan. Jadi pilih elok-elok.

Pastikan buka “syarat kemasukan” dan “semakan syarat kemasukan”…Tengok kursus apa yang lepasi untuk buat permohonan sesuai dengan keputusan kita.

Bila kita lihat semakan syarat kemasukan ini. Terpapar kursus yang kita boleh mohon dan InshaAllah boleh dapat sebab mencapai tahap minimum universiti.

uitmuitm2

Selain dari cara diatas…

Cara no 2 ialah…. ( sebab tu jangan putus, ada cara lain lagi…kitakan unik…sebab tu pakai jalan lain)

Buka link dibawah:- Apa lagi kenalah mohon…

https://ined.uitm.edu.my/

Cara no 3 ialah… Pergi mohon Affiliated College with Collaboration UiTM

Kenapa?

  1. Yuran mahai sikit dari UiTM, tapi tak semahal yuran swasta
  2. Berpeluang melanjutkan diri ke UiTM

Untuk tenangkan hati, kenapa kita tak dapat masuk UPU lagi sebab kita berpeluang masa yang berbaki untuk bermanja dengan makayah, dapat cari duit poket sebelum masuk Uni. Kalau boleh dan berusahalah untuk tidak ambil wang pendahuluan PTPTN…

Cara no 4 ialah…mohon mana-mana universiti:-

UA yang terlibat: UITM, UPSI, UIAM, UTHM & UUM.

1. UITM – Terbuka untuk SEMUA KATEGORI LEPASAN
2. UPSI – Terbuka untuk SEMUA KATEGORI LEPASAN
3. UIAM – Terbuka untuk SEMUA KATEGORI LEPASAN
4. UTHM – Terbuka HANYA UNTUK LEPASAN DIPLOMA
5. UUM – Terbuka HANYA UNTUK LEPASAN DIPLOMA

tgk yang ni untuk lebih keterangan:-

http://nurasyahirah.blogspot.my/2016/10/permohonan-ambilan-kedua-ijazah-sarjana.html

Ok sekian…Semoga membantu adik-adik diluar sana.