Category Archives: General Knowledge

Sombong

*JANGAN SOMBONG DGN JAWATAN*

Image result for sombong

.
.
Seorang wanita berumur 40 tahun. Baru saja menjadi Pengarah di sebuah syarikat membawa anaknya datang ke pejabat untuk makan.

Selesai makan, anaknya membuang plastik bekas makanannya di lantai. Datanglah seorang nenek dengan penyapunya dan menyapu bersih sampah tadi. Wanita yang baru saja menjadi Pengarah ini hanya melihat nenek tadi menyapu. Wajahnya sudah berkerut bukan pencen, tetapi sebaliknya harus jadi tukang sapu.

Kerana itu dengan senyum sinisnya, wanita itu berkata kepada anaknya, “Nak sudah besar nanti, jangan jadi seperti dia. Tu sudah tua masih lagi pungut sampah”.

Anaknya hanya mengangguk kepala kerana masih belum mengerti apa-apa. Nenek ini melihat kesombongan wanita itu lalu dia bertanya, “Mohon maaf, tumpang tanya…. puan ini siapa?”, katanya tenang.

Dengan angkuhnya wanita itu menjawab “saya Pengarah baru disini, kenapa? “

Nenek ini hanya mengangguk, tidak menjawab. Dari jauh datang seorang lelaki dengan baju rapi menghampiri nenek tua itu. “Puan CEO, silakan masuk ke ruangan puan”. Nenek tua ini membuka jaket lesunya, dan terlihat baju rapi di balik jaket lesunya.

*Ternyata dia adalah pengasas syarikat ini!*

Tanpa mengubah expresinya, dia berkata kepada lelaki itu. “Tolong tarik balik jawatan wanita sombong ini. Kita tidak perlu orang sombong seperti dia di syarikat ini”.

Lelaki itu pun mencatat nombor pekerja wanita itu dan di hari itu juga dia dipecat. Wanita itu tidak mampu menjawab apa-apa….

Nenek CEO ini berkata ke anak wanita itu,”aku memecat ibumu & berharap kamu faham, MENJADI ORANG BESAR BUKAN DITENTUKAN DENGAN KEPINTARAN ORANG ITU, TETAPI BAGAIMANA KITA, ORANG BESAR MAMPU MENGHARGAI ORANG-ORANG YANG RENDAH DI BAWAH DAN MEMBANTU MEREKA.

*MESEJ*

Hidup ini seperti roda. Banyak liku2 kehidupan orang lain yang tidak kita fahami. Jangan pandang seseorang hanya dari luar fizikalnya semata mata. Jgn sombong.🤗🤗

Just sharing benda baik.

Sebab itu dlm Quran, perangai yg paling diperangi adalah kesombongan. Iblis hina sebab sombong. Firaun dll juga dihina kerana sombong. Maknanya Tuhan nasihatkan, jika nak hidup berjaya, betulkan sikap. Dan yg pertama yg perlu diadjust adalah delete kesombongan.

Sumber: Ustaz Mohammad Asraff.

Belajar Berfikiran Positif dari Nabi Yusuf

Bagaimana Nabi Yusuf a.s menata emosi berbekalkan panduan taqwa, kesedaran berTuhan dalam hati hingga membuatkan hidup baginda amat luarbiasa.

Bagaimana luarbiasanya?

– hidup tertekan tetapi tiada putus harapan.
– Hidup malang tapi pemikiran masih positif.
– hati lapang, senyuman masih tersisa walaupun kehidupan sukar.

Permulaan hidupnya, sedih, malangnya bertimpa-timpa. Dikhianati, dijauhi dari ibubapa sejak kecil, masuk penjara.

Kalau kita macam mana? Kita ambil semangat Nabi Yusuf untuk bersikap positif. Kita belajar dari Nabi Yusuf yang cekal, episod kehidupannya dimana didalam hatinya ada Allah,

Orang yang percaya dengan Allah, lihat kehidupan ini sebagai positif. Yang akan memberi yang sesuatu positif.

Akhirnya, hidup baginda diakhiri dengan ‘happy ending’.

Jika baginda keep calm & berjaya, kita juga boleh.
Amalkan sahaja formula yg baginda amalkan.

 

Sumber: Ustaz Mohammad Asraff.

Jika Benar Tuhan Itu Penyayang, Mengapa dia Menyeksa Hambanya?

 

JAWAPAN :

Tadabbur Surah Sajadah ayat 18 – 22. Bacalah Surah ini. Anda akan tahu tips brilliant untuk mencambahkan ‘cinta’ dengan Tuhan.

Kadang-kadang, apabila berifkir tentang Tuhan, kita seolahnya hilang rasional. Kita fikir, apabila Tuhan meyatakan diriNya Maha Penyayang, Maha Cinta, Maha Belas-Kasihan, Maha Pengasih, maka Dia tidak layak dan tidak boleh menyeksa hambaNya.

Kita terlalu idealistik. Apabila sayang, tak boleh tegur, tak boleh marah. Maaf, itu ‘gila’ namanya sebab memang kelaziman manusia, apabila terlalu dimanjakan dengan sejuta nikmat, dia gemar naik tocang.

Itupun Tuhan dah banyak bagi peluang. Dia masih kekalkan nikmat besar walaupun kita kerap ‘take for granted’. Lihatlah ketika bangun tidur, kita solat subuh gajah 10 pagi, Dia masih tak tarik nikmat tangan & kaki.

Elok je kita gosok gigi & jalan pergi kerja.

Itupun jika solat-lah. Ramai juga yg bukan setakat tidak solat tapi ‘berlagak’ dengan Tuhan dengan sikapnya yang gemar ‘show-off’ maksiat. Pernah anda jumpa orang sebegini Tuhan hukum dengan dipanah petir?

Tiada kan?

Tanda Tuhan sayang, Dia anugerahkan berbagai kaedah untuk sedarkan golongan lupa diri – fasiq & mujrim. Dia berikan Quran sebagai guidance agar tidak tersesat. Dia utuskan Rasul sebagai ‘tuan guru’ jika sukar memahami Al-Quran. Dia cambahkan ribuan ulama, pendakwah, ustaz & ustazah untuk bantu. Dia bagi akal yang boleh digunakan untuk berfikir secara rasional. Dia buka seluasnya peluang untuk kita memilih.

Itu tanda Dia sayang.

Sayang dengan bantu sungguh-sungguh. Bagi peluang, bagi tools, bagi GPS, bagi tenaga pengajar. Anologinya seolah, Dia minta kita daki gunung menuju ke arahNya, tapi Dia tidak biarkan kita terkial-kial kesusahan.

Dia bekalkan kita segala kelengkapan.

Siap GPS, peta, penunjuk jalan, tools & equipment untuk mudahkan pendakian. Kita hanya perlu daki dan ikut sahajalah panduanNya. Nanti sampailah ke puncak gunung (redha & syurga).

Tapi dalam keadan begitu pun, masih ada orang ‘gila’ (zalim terhadap diri sendiri). Hendak juga terjun ke gaung. Hendak juga ikut jalan mati sedangkan peta ada di tangan. Berkeras juga memilih lorong lain sedangkan penunjuk jalan (Rasul) kata, jalan itu bahaya.

Nampak tak? Kita yang buat pilihan walaupun dah ada GPS, peta & guider. Kita yang pilih. Bukan salah Tuhan. Bukannya Tuhan tak bantu. Tapi ada yqang masih keras hati & berdegil.

Jadi, adil-lah jika golongan sebegini diasingkan ke neraka. Bukan Tuhan sengaja nak letakkan mereka di situ. Mereka yang pilih untuk ke sana melalui tingkahlaku & tindakan ‘hilang akal’ sewaktu di dunia.

– Hilang akal kerana, Tuhan dah bagi akal untuk fikir mana satu baik, mana satu buruk. Tapi dia masih nak ikut yang buruk.
– Hilang akal kerana Tuhan bersungguh membantu, tapi mereka yang tak mahu ikut.

Sumber: https://www.facebook.com/UstazAsraff/posts/1645904268760237:0
.

Why Master in Records?

As I promised last week’s post to share my experience which made me up into Master in Records and Document management field.

The decision has been made by myself. Even though some said better to further the other field because l’ll learn more and I got chances to have multiple choices of career. That is absolutely right. In order to be professional one, I have to be master expertise in one field only.

My journey has started when I was at government sector. At workplace, I have been taught to use all knowledge, experience, soft skills to be applied.

From day to day, I could understand better with the help of my great supervisor. One day, I got a first interview at one’s private sector. I went there and sadly a question was daunting, “Records management….what did you learn? Filing? Let’s  say here is my documents and put them in a file. What’s next?

I was shocked thinking deeply the question. I was not be able to answer. As the supervisor asked me, he taught me to answer with confident and explained the responsibility of Records Manager in industry.

Records Manager responsibilities here as follows to ensure managing:-

  • Records and Information Planning;
  • Develop a policy
  • Collection, creation, receipt and capture;
  • Organization
  • Use and dissemination
  • Maintenance, Protection & Preservation
  • Disposition
  • Compliance/Audit Improvement

More details may refer to this link Records Manager Responsibilities

The reason of further studies is not get promoted but learning in more details which make me realize how Records Management is important and I hope one day I would be able to answer my next interview with confidently.

 

Postgraduate Studies Faculty of Information Management

Have you ever thought about going back to a University? There always seems to be a few reasons that hold you back (like, “I don’t have the money” or “ not the right time yet”), but if you are thinking and ask yourself, an improved education could benefit you tremendously.

Here are five incredibly beneficial for you to get motivated to invest in your education and start taking classes again.

Why Study Further?

  1. Study for Professional gain?
  2. Study for pleasure and personal growth?
  3. Rub shoulder with generation Y?
  4. Upgrade your knowledge?
  5. Upgrade your qualification?

An exciting news Universiti Teknologi Mara (UiTM) is open the application for MAC 2017 intake for postgraduate studies  FACULTY OF INFORMATION MANAGEMENT.

Apply online until 22 NOV 2016 for the program you prefer now!

IM950 Doctor of Philosophy in Information Management (by Research)

IM750 Master of Science in Information Management (by Research)

IM770 Master of Scienece in Information Management (by Coursework)

IM701 Master of Science in Knowledge Management (by Coursework)

IM772 Master in Library Science (by Coursework)

IM773 Master of Science in Records and Documents Management (by Coursework)

===============================================================

For further info on postgraduate intake, please visit:-

Coursework: https://online.uitm.edu.my/ipsis/
Research: https://online.uitm.edu.my/ipsis/research/

or contact 03-7962 2007.

HERE IS YOUR OPPORTUNITY TO NURTURE AND DEVELOP SKILLS AND THUS ELEVATE YOUR EMPLOYABILITY.

*All are welcome to leave any inquries at my comment box. I will get back to you.

masterprogramme3masterprogramme2

I have a surprise for my blogger follower here, next week I would share my excitement story about the decision on taking Master of Science in Records and Documents Management.

Have a nice day guys!

Free Fees Universities

 

All these lists offered you free online courses, self-study and explore technology information with no limits!

What else offered?

Google it!

inurl:edu “what you want to learn”

This would tell Google to find out the .edu sites, as this search looking the parameters that you want.

 

Lesen Kereta (Memandu) Hilang

Tahun 2016, proses membuat lesen yang hilang makin mudah. 

Saya bekerja mana ada masa untuk pergi membuat lesen yang hilang. Tambahan pula, tiada kereta. Hendak keluar dari pejabat pun Susah. Malas hendak menyusahkan orang hantar ke lrt. 

Lesen Kereta dah lama hilang, dah lama juga membawa kereta kalau keadaan terdesak tanpa lesen. 

Untuk orang yang bekerja Susah nak cuti atau time off…. 

Boleh pergi ke UTC Keramat. Turun dekat LRT damai. Aku selalu tersasul dengan lrt Dato Keramat sebab nama sama kan?

Di UTC Keramat buka sampai malam. Lepas habis kerja tu, dah boleh pergi. 
Kena sediakan ap?

1. Bawa IC original. Tak payah nk fotokopi ker apa. 

2. Bawa RM20

Dah siap. Siap dalam 5minit jer. Ptg2 x ramai org. Masa tu ak sorang jer. Memang rezeki. Alhamdulilah