Monthly Archives: June 2016

Aku Atheis ke Aku Islam 2?

Ex Muslim

Kisah no 2, dari blog En Wan Izuddin.

Kisah perempuan ini pun saya pernah lalui. Tak pernah bercinta. Itupun dikatakan theori mengarut. Saya percaya. Saya ketinggalan zaman. Pahit kan. Hidup alien ke ap?

sambung bahagian 1 tadi.

Ustaz ada terangkan.

Tapi aku masih denial. Tidak boleh terima hujahya.

Sedih, bawa hati yang lara. Siapa saya? Saya agama mana?

Kalau di Malaysia tuhan dimana2. jadi saya sesat.

Sejak dari itu saya tak pernah jumpa ustaz tersebut.

 

Berbalik isu tuhan, kira punya kira ada lebih kurang 5 tahun.

Akhirnya, saya berjumpa dengan golongan salafi, selepas beberapa tahun saya jumpa orang yang cukup melegakan saya.

First semester, saya pelajar UiTM, siapa tahu universiti tak macam sekolah. No one guides you. Tiada ilmu agama.

Biar sahaja. Berat hati memikirkan.

 

Terus terang memang hati kosong.

Selepas setahun, masih mencari. Saya join program usrah Ustaz Zaharuddin di UIA. Frankly speaking. saya bukan golongan astizah. Kelas tu fokus untuk membina astizah dan bidang agama. First class. Istilah seperti saya mencari. Saya excited nak dengar.

Tapi dapat tangkap sikit-sikit.

Akhirnya saya berjaya jumpa untuk percaya kepada wasatiyah. 

Saya memegang untuk percaya kepada Allah berada diatas seperti hadis nabi. Sekiranya hendak memegang kepada Allah dimana-mana jangan menghina orang yang percaya Allah di atas.

Dimana pun Allah, kita percaya Allah itu wujud dan sentiasa berdoa suatu hari nanti Allah akan beritahu persoalan ini.

Ya Atheis memang tidak percaya kewujudan tuhan. Siapa pernah baca buku Secret power. Philosophy yang terbaik. Percaya pada aura positif sekeliling yang membentuk kita. Tiada tuhan pun tiada masalah.

Tapi kenapa saya percaya untuk bertuhan? Tanpa tuhan jiwa kosong sangat. Ada perkara kesusutan. Semua agama didunia mempercayai tuhan.

Cara mencari tuhan itu penting. Finally we only have one God.

Dengan bertuhan…

Saya tahu bersyukur

Saya mengeluh kepada manusia malas mendengar

Saya mengeluh pada Allah, semua masalah saya diberi jalan

 

Dengan bertuhan…

Saya ingat tanggungjawab sebagai manusia

Saya ingat buat itu ini

Saya ingat dunia ini bukan saya yang punya

 

Dengan bertuhan…

Saya tahu matlamat hidup

Saya tahu apa yang hendak dikejar

Saya bukan hendak mencari popular

Saya bukan mengejar arak lelaki kasih sayang manusia semata-mata

 

Bahagian 1 

 

 

 

 

Aku Atheis ke Aku Islam?

Perjalanan Atheist

Sudah beberapa lama menyimpan link ini. Atas kesibukan belajar link ini dilupakan seketika.

Seperti didalam link ini, Namanya Wan Izuddin. Seronok baca jalan kehidupannya.

Sekarang giliran saya,

Nama saya ain. Perempuan. Cerita En Izuddin sama seperti saya. Cuma bezanya keluarga bukan golongan agama. Bila hendak mencari jawapan berkenaan isu agama terpaksa merajinkan diri untuk ke perpustakaan atau bertanya ustaz atau ustazah.

Soalan umum, rasanya budak kecil sudah mula berfikir dan bertanya. Sama seperti saya, semua orang boleh menggangak soalan apa. Berkaitan Tuhan. Sebab itu disekolah pun diajar berkaitan aqidah dahulu sama seperti nabi muhammad mengajar aqidah mengenali tuhan.

Mencari tuhan apabila umur 17 tahun selepas SPM. Dimana tuhan secara spesifik. Bila melonjak remaja tiada istilah menerima. Kita dah mula untuk memberi pandangan. Bila keluarga mula pasang internet. Makin kuat naluri hendak mencari jawapan.

Situasi 1- Ditanya kepada orang umum 

Bila tanya, ” dimana tuhan?”

“tuhan dimana-mana”

“maksudnya?”

“Dah jangan tanya banyak-banyak”

Sakit hati kan? Mana ilmu orang Islam di Malaysia. Ditanya jangan berfikir.

Bagi saya, lagi jangan ditanya, lagi saya berfikir.

 

Situasi 2- Sekolah Rendah 

“Dimana tuhan”

“Kat atas langit”

Masa ini sekolah rendah. Masa ingat lagi. Setiap kali hendak pergi mengaji waktu malam akan tengok di atas langit.

Dalam hati saya akan cakap, ustazah kata kat atas. Pada suatu hari nampak ada benda bercahaya.

” Itu kot tuhan, cuba tengok atas tu. Ada menyala tu” berkata dekat adik

***

“Ustazah semalam saya nampak tuhan, ada cahaya kecil jer warna putih. Kata Allah atas”

Masa ini saya tak ingat ustazah kata apa, mungkin penerangannya agak bukan standard saya masa itu

 

Situasi 3 – Tadika 

“Adik, cuma tengok lukisan akk ni,” masa itu berumur bawah 5 tahun. Sudah boleh memegang pensil dan menconteng kertas. Hehe…

“Ini Allah, ini malaikat, ada sayap banyak.”

Ibu terus datang. Saya terus cakap, “Ibu cuba tengok lukisan ini. Ini sayap malaikat kan? Malaikat banyak sayap.”

“Malaikat tidak boleh diimiginasi”

 

Situasa 4- Bertanya kepada kawan sekolah rendah

“Dimana tuhan, Tuhan tu kat atas ustazah cakap?”

“Mana boleh tahu tuhan kat mana!”

 

Situasi ini sangat membantutkan pemikiran saya untuk mencari jawapan. Ada putus asa tapi hati kata jangan. Semakin remaja saya tidak berputus asa mencari.

Saya teruskan hidup seperti biasa. Sentiasa berdoa agar diberi petunjuk untuk segala kekusutan. Lama sangat menanti.

Berumur 18 tahun, saya berjaya ditempatkan di matrikulasi.

Lepas dah masuk matrik, buat apa lagi.

Gagahkan diri naik tingkat atas sekali. Sekali datang ustaz tak ada. Mungkin ada kelas masa saya datang.

Penat oh…. Bukan 2-3 kali. Siapa tahu blok matrikulasi Negeri Sembilan memang jenuh nak naik.

Saya bukan bawa diri je tau. Siap bawa buku. Kitab apa yang pernah saya beli pun tak tahu. Beli sebab famous. Ala2 ensikolopedia.

Masa ustaz ada. Hambik! Saya buka kitab saya depan ustaz.

“Ustaz, saya nak tunjuk kat ustaz, buku ini quite famous.”

“Saya hendak tanya ni, Allah kat mana? Saya jenuh mencari. Ramai kata jangan mencari nanti saya terpesong”

Saya pun tak tahulah kenapa masa ini sesi luahan. Mungkin dah lama sangat tak terjawab soalan. Sekrang duduk ngan non muslim.Sorang cina sorang india. Mana ada kawan muslim. Depan rumah pun sama. Jauh dengan budak2 islam.

“Allah dimana-mana”

“Ustaz, cuba tengok ni ustaz, buku ini dari hadis yang shahih”

Seorang budak bertanya kepada nabi dimana Allah

Nabi tunjuk atas langit.

“Macam mana tuhan ada dimana-mana!”

Sedikit tak puas hati.

“Saya percaya tuhan atas langit. Tapi orang kata saya sesat”

Sambung bahagian 2 

INFJ Personality

I am happy to know who am I now.

I learn to understand about myself more. It is about my personality. Now I realize why many people could not understand me and I got upset what happen to me. People call me weird because my attitude, behavior and the way I am thinking about something.

I am an INFJ. 2% of the population. Now, I more understand why I am complicated person ever.

The hurtful to be said is I wish people have kindness like me. Just help people without doubt. However, it doesn’t turn in that way. When I seek their help, it seems they don’t want to volunteer to speak first, ” how can I help you” or “I got the idea to help by doing……..”

I think the nature of me to help people and wish could put smile on their face. Today, I know now who I am. I need to learn enjoy my personality and be sincere when helping people and do not put any  hope that they will help you back.

Let Allah reward your kindness and ask HIM when you are in difficulties situation.

Those screenshots were taken from YouTube.

I tried this website 😘👇have a try*

Home

Some more blog recommend to be read:

INFJ Cartoons 

Do share with me your tough life as INFJ. 😉